Finansijska operativa ima više obrada koje se tiču plaćanja i naplate faktura, dinarskih i deviznih. Poslovni proces plaćanja ulaznih faktura je:
Sličan postupak je i za slučaj plaćanja po drugim osnovama. Na primer, kod plaćanja na osnovu obračuna zarada, umesto ulaznih računa i zahteva, nalozi se formiraju na osnovu podataka preuzetih iz aplikacije OZ.
Praćenje i Obračun Proizvodnje
Svaka vrsta proizvodnje zahteva drugačiju postavku i obračun, zato ovaj deo poslovnog procesa zahteva posebnu pažnju u implementaciji. Tipični koraci u proizvodnom poslovnom procesu su:
- Ponuda (ako je proizvodnja za poznatog kupca)
- Lansiranje radnog naloga
- Nalog za trebovanje na osnovu sastavnica-receptura
- Trebovanje iz magacina materijala i poluproizvoda
- Završetak proizvodnje
- Testiranje uzorka
- Prijemnica u magacin gotovih proizvoda i prijem škarta u magacin škarta
- Otpremnica i faktura kupcu
U zavisnosti od proizvodnje, dodaje se evidencija lotova i rokova trajanja upotrebljenih sastojaka – materijala. Moguće se i za gotove proizvode automatski generisati nalepnice sa lotom i rokom trajanja.
Posebna varijanta je proizvodnja prehrambenih namirnica za maloprodaju. U ovom slučaju se na osnovu prodaje iz maloprodaje generišu 4 dokumenta: trebovanje na osnovu sastavnice, ulaz u magacin gotovih proizvoda, prenosnica – kalkulacija u maloprodajni objekat i razduženje maloprodajnog objekta. Svi ovi dokumenti izrađuju se automatski.
Cilj obračuna proizvodnje i pogonskog knjigovodstva je obuhvatanje svih troškova koji nastaju u proizvodnim i neproizvodnim aktivnostima kompanije i obračun cena koštanja učinaka zaposlenih i gotovih proizvoda. I ova aktivnost zavisi od tipa proizvodnje. Tipični koraci su:
- Obuhvat svih troškova na klasi 5
- Lociranje troškova i vezivanje za proizvodna i neproizvodna mesta troškova
- Obračun usluga između mesta troškova
- Prenos troškova na nosioce troškova
- Obračun cene koštanja i zaliha gotovih proizvoda i nedovršene proizvodnje
Zakonska obaveza je popisivanje kompletne imovine bar jednom godišnje. Obično se kompanije odlučuju da popise rade na kraju godine, ali ima dosta preduzeća, naročito maloprodaja, koja popise rade i češće. Iz AB Soft aplikacija rade se popisi:
- Maloprodaja
- Veleprodaja
- Osnovna sredstva
- Magacini materijala, poluproizvoda i gotovih proizvoda
- Sitan inventar i potrošni materijal
- Blagajne
- Stanje na računima glavne knjige
Za popis materijalnih dobara preporučujemo popisivanje putem mobilne aplikacije na android uređaju. Ovaj način popisa može se koristiti za popisivanje osnovnih sredstava, kao i za popis stanja u magacinima i prodavnicama. Istovremeno može se koristiti više mobilnih uređaja. Popisna lista formirana na ovaj način prenosi se u odgovarajuću aplikaciju, obračunavaju se razlike po popisu, manjkovi i viškovi, knjiže razlike na kartice artikala u magacinima i prenose podaci na knjiženje u glavni knjigu. Ukoliko se zalihe vode po ročnosti, lotovima ili serijskim brojevima, popis se radi na isti način.